H A R D L O O P L O G B O EK

Zondagochtendtraining

Hoort bij: hardlopen — admin @ 21:24

hardloopkopfoto
Omdat er vandaag ook nog naar Wateringen en Leiden gereden moest worden om aan de moedersen een Australiƫ-souveniertje te overhandigen, ben ik vanmorgen reeds om 8 uur opgestaan voor een 2 uursloop.
Eerst een paar rondjes door het park en vervolgens langs de snelweg naar de Lekboulevard om via Vreeswijk, langs het Amsterdam-Rijnkanaal weer huiswaarts te gaan.
Vanwege de sneeuw moest het tempo aangepast worden: gedurende deze 2 uur legde ik 20,6 km af. Dat komt neer op 10 km per uur ofwel 6 minuten per km (afgerond)
mijn-activiteiten-nieuwegein-31-1-2010
Mijn hardloopagenda is voor de komende weken nog helemaal leeg: ga me maar inschrijven voor de MidwinterMarathon in Apeldoorn op 21 februari. Ik zal dan van start gaan bij de Asselronde over 27.5 kilometer.
Een marathon laat ik waarschijnlijk schieten dit voorjaar: misschien een 50 km prestatieloop? Wordt ik ook een ultraloper……

30/01/2010

Lopen in de sneeuw

Hoort bij: hardlopen — admin @ 14:08

hardloopkopfoto
Vanmorgen lag er een laag sneeuw in Nieuwegein. Op twitter las ik veel opmerkingen in de trend van “alweer sneeuw, getver”, “ben er nu wel klaar mee”, “shit, weer sneeuw”.
Voor mij is het de eerste keer dat ik deze winter sneeuw zie: mooi om een stuk te gaan lopen in het park.
Omdat het nog vrij vroeg is loop ik nog in vrij verse sneeuw. Dat loopt toch het lekkerst. Het enige wat je tegen komt zijn mensen die hun hond uitlaten. Af en toe komt zelfs de zon te voorschijn: dat maakt lopen in deze omstandigheden toch lekker ontspannend.
17 kilometer lopend in de sneeuw in 1 u 42 min. Dat is een tempo van 5,57 min per km Gemiddelde snelheid komt dan neer op 10,1 km per uur.
Hier nog wat winterse beelden uit het park plus het routekaartje:
winter-037

Marathon of 50 km

Hoort bij: hardlopen — Tags:, — admin @ 21:00

hardloopkopfoto
Langzaam maar zeker gaat dit weer een hardloopweblog worden. De vakantie is voorbij, dus daar zullen we het maar voorlopig maar niet meer over hebben.
Vandaag ben ik in lange broek en trainingsjack op pad gegaan: het was best wel koud in vergelijking met mijn vorige trainingsloop in Brisbane. Ik denk dat het temperatuursverschil zeker wel 25 graden is.
Maar goed, als je eenmaal op gang ben, dan gaat het best wel weer lekker. De afstand die afgelegd is bedroeg ruim 16,5 kilometerwaarvoor ik 1 uur en 34 minuten nodig heb gehad. Dat komt dus neer op een gemiddelde tempo van 5,39 min/km ofwel een snelheid van 10,6 km per uur.
Zie hier de route:
mijn-activiteiten-nieuwegein-29-1-2010
Iets anders: na de vakantie heb ik gezien hoe ver de organisatie al is van de BE MORE ULTRA TOUR: 5 mooie etappes van 50 kilometer tussen 24 en 28 maart 2010. Van wat ik ervan gelezen heb: dit moet een grandioos succes worden.
Eigenlijk zou ik best op een van die dagen een 50 kilometer willen lopen, maar dat is natuurlijk voor mij een gigantische afstand. Bovendien is op 5 april de Utrecht Jaarbeurs Marathon, die ik eigenlijk wil lopen. Ik heb me nog niet ingeschreven voor de marathon, dus misschien toch…….
Denk ik nog even over na.

28/01/2010

Weer thuis

Hoort bij: vakantie — admin @ 15:09

7 Weken gaan snel voorbij, gaat heel snel voorbij. Dit bericht schrijf ik vanaf mijn eigen PC. Een paar dagen geleden zaten we nog in Alice Springs met 40 graden en nu hier in Nieuwegein was het vanmorgen slechts 4 graden en liggen er nog sneeuwresten.
Maar goed, aan alles komt een eind: ook aan deze vakantie. Maar gelukkig hebben we de foto-s nog:

En hier zijn er nog veel meer!

26/01/2010

De laatste dagen :(

Hoort bij: vakantie — admin @ 09:39

Op zondag doen we het rustig aan. We slapen wat langer en gaan in de middag naar het centrum. Shoppen! Staat altijd onderaan de lijst bij ons. We kopen leuke dingetjes voor de moedersen en ook iets voor onszelf. De rest van de middag brengen we thuis door. Natuurlijk moet er nog het een en ander gewassen worden, dus dat doen we even snel voor het shoppen. In het begin van de avond lopen we naar de restaurantjes waar we gezellig met zwager en zuslief Vietnamees gaan eten. Het is maar goed dat we terug ook moeten lopen, want we zijn tonnetje rond!

South Bank

Ook vandaag een niet al te inspannende dag. Les is vrij, maar Nynke moet naar het werk. Aad en ik zoeken uit welke spullen we met de zeepost terug sturen naar Nederland. Dit om overbagage te voorkomen. We kopen 2 dozen bij het postkantoor, vullen die en brengen ze weer weg. Zo, dat scheelt vast 13,5 kilo! Vervolgens gaan we met de bus en de ferry naar South Bank. Streets Beach is heerlijk toeven en we zijn pas om half 7 weer thuis. Er is weer een heerlijke maaltijd gekookt voor ons. Vooraf hebben we oesters en daarna rijst met een lekkere kipsaus en een groente salade. We kletsen nog wat en gaan te bed. Morgen staat Springbrook op het programma.

Australia Day.

Dat is het vandaag. Het is de Nationale Feestdag van Australie. De onafhankelijkheid wordt dan gevierd. Dus is vandaag iedereen vrij. Het is tevens de laatste dag van de grote vakantie hier. Morgen beginnen de lagere-en middelbare scholen weer. Volgende week de universiteiten. Net als Koninginnedag bij ons, kent Australia Day dingen die altijd op die dag worden gedaan. Geen vrijhandelsmarkten of kinderen op kleedjes vol spullen. Nee, het is hier heel spannend met paddenraces, garnalenpel wedstrijden en kakkerlakraces. Je kunt zelfs wedden! Er worden in Streets Beach 3 films gedraaid, die je vanuit het zwembad kunt bekijken. Er zijn straatfeesten en vanavond is er vuurwerk.
Wij gaan echter terug naar Springbrook, waar het 5 weken geleden zo regende dat we onze wandeling niet konden doen. Om half 7 staan we op en 2 uur later vertrekken we. Rond half 11 zijn we er en gelukkig is het nu wel stralend weer. De wandeling gaat helemaal door het regenwoud, achter en voor diverse watervallen langs. We balanceren langs afgronden en genieten nu wel van de uitzichten.
100_3268

Het is er prachtig en we zijn blij dat we nogmaals zijn gegaan. We wandelen ongeveer 2 uur en zijn dan weer terug. Dan gaan we weer naar huis om hond onder het huis vandaan te bevrijden. Hij is helemaal blij. Het huis stoomt van de hitte, dus meteen alle waaien aan. Inmiddels hoor ik al dat er gekookt gaat worden. We eten van de barbie vanavond, want ook dat hoort bij Australia Day. Straks is het koffers pakken en morgen zitten we weer in het vliegtuig terug naar Nederland. (Huil, huil) Zal best een (temperatuur) schok zijn.

24/01/2010

Wandeling bij Standley-s Chasm

Hoort bij: vakantie — admin @ 09:23

Dit gedeelte van de West McDonnells is particulier bezit. Het park gaat om 8 uur open en we moeten ervoor betalen. Klokslag 8 uur zijn we er. De weersvoorspelling: 40 graden! Eigenlijk hadden we eerder willen starten maar helaas. Na het schoenen aantrek en smeer ritueel gaan we ervoor. We lopen eerst naar het punt waarnaar deze kloof is genoemd. Volgens de kaartjes beginnen daar diverse wandelingen. Doordat we vroeg zijn, zijn de rotsen heel donkerbruin. Ze rijzen wel 80 meter hoog, loodsteil naast ons op. Er ligt nog water ook! Het is echt gaaf om te zien met die strakblauwe lucht erboven.
king11
We starten onze zoektocht naar het begin van de wandeling die we gepland hebben. Echter….niet te vinden! Blerk! Balen! Op de heenweg liepen we langs de Larapinta Trail die gekwalificeerd staat als zeer zwaar. Dan pakken we die maar. Niet helemaal, want het is inmiddels half 9 geweest en de zon wordt behoorlijk warm. We klimmen 20 minuten lang de berg op langs en over rotsen. De berg waar we opgaan is Larapinta Hill. Haha….die heuvel heeft heel wat zweetdruppels gekost, maar de beloning is er dan ook naar! Wat een uitzicht. We kunnen de hele West McDonnell zien liggen en kunnen echt heel ver zien. Na even rusten, gaan we onmiddelijk weer afdalen. Aad heeft veel minder bergwandel ervaring en vindt het maar niks, dus keren we om. We gaan dezelfde weg terug die we zijn gekomen. Rustig aan, want ik merk Aad zijn onzekerheid. We zijn in totaal 40 minuten bezig geweest en voelen nu pas hoe warm het eigenlijk al is. Het is net 10 uur! We gaan terug naar de auto en Aad loopt even in de rondte. Vindt hij een paadje naar een Scenic Lookout. Nu maken een paar zweetdruppels meer of minder niet meer uit, dus we gaan ervoor. Het is een kwartiertje lopen en we komen in een valleitje waar we rondom tussen de bergen zitten die naast ons oprijzen.
king12

Het is er prachtig en heel stil. Er staan zelfs van die plastic stoelen die je na 5 minuten zitten een drijfnatte broek bezorgen, maar dat maakt niet uit. We eten en drinken er iets ondertussen proberend geen verse vlieg naar binnen te werken. Wat zijn die hier lastig zeg! Daarna weer terug en de middag wordt alweer aan de rand van het zwembad doorgebracht.

De laatste dag

:( We staan om 7 uur op, zodat we op ons gemak alles kunnen klaarmaken voor ons vertrek. Om 10 uur moeten we de auto inleveren op het vliegveld en rond 12en gaat de vlucht. Samen met de vele vliegen komen we op het vliegveld. Iedereen staat de wapperen om die beesten uit zijn gezicht te houden. Ik wist niet dat een gezicht zoveel vochtpunten had. Oren, ogen, mond, neus, haargrens, overal zitten ze. Die gaan we dus niet missen. Keurig op tijd vertrekt onze vlucht en om 3 uur staan we weer in Brisbane. Even wachten op zuslief en zwager en een half uur later zijn we thuis. Tijdens het eten (een heerlijke tonijn salade) kletsen we gezellig bij en tegen elven ligt de hele kudde te bed.

Kings Canyon

Hoort bij: vakantie — admin @ 08:46

Omdat de wandeling die we hebben gemaakt in Kings Canyon zo mooi was, volgt hier een special.

Verklaring foto’’s:

22/01/2010

Rit van Kings Canyon naar Alice Springs

Hoort bij: vakantie — admin @ 06:10

Om 10 uur moeten we uit checken en vertrekken we richting Alice. We hebben geinformeerd naar de conditie van de dirt road die we wilden rijden. Die blijkt door de regen van 2 weken terug zo slecht dat het ons min of meer wordt afgeraden. Auto kan het wel, maar in dit geval is de chauffeur twijfelachtig. We besluiten 150 km om te rijden en nemen gewoon de highways. We maken een tussen stop op Mt. Ebenezer een van de vele telegraafstations die Australie rijk is. Hier zit ik volgens mij ook op de vieste Dunny (plee) van het land. We gaan gauw verder en willen nog naar Rainbow Valley. Ook hier een dirt road, maar die is wel te bereiden. Het is al 3 uur als we er zijn en we keren toch om, want als er iets gebeurt……om deze tijd komt er echt niemand meer langs. Dus op naar Alice waar we aan het eind van de middag in ons (sorry) luxe resort aankomen. We hebben een villa geboekt en het ziet er allemaal heel netjes uit. Mini keukentje, mooie badkamer. Helemaal goed. Op het resort een prachtig zwembad, was-mogelijkheden. Het ligt vlak bij de stad, dus lekker makkelijk. De boodschappen hebben hier weer normale prijzen, dus inslaan maar. :) We koken op onze kamer. Is wel grappig want er is geen fornuis. Er is 1 speciale pan, daar mik je alles in en het werkt prima. Dus we eten lekker.

Standley-s Chasm en Simpsons Gap

Omdat er vandaag geen lange wandeling op het programma staat, slapen we lekker uit. Haha…om 7 uur staan we op. Eerst gaan we naar Standley-s Chasm, waar we uitvinden hoe we morgen kunnen wandelen. Vervolgens rijden we weer richting Alice. Slechts 10 km van Alice ligt Simpsons Gap. Hier is miljoenen jaren geleden de berg gespleten en dat kun je nu nog zien. Het is er bloedheet. (Vanmorgen om half 10 stond de thermometer al op 36 graden) Maar het is heel indrukwekkend om te zien. Doordat het heeft geregend ligt er zelfs wat water in de rivierbedding. We gaan weer terug en besluiten de middag horizontaal door te brengen. 40 graden is geen goed wandelweer. Wat een uitvinding die zwembaden. :)
In de avond koken we lekker voor ons zelf en genieten van onze rust. Is wel nodig na al die enerverende wandelingen.

Valley of the Winds

Hoort bij: vakantie — admin @ 05:50

Het wordt nog erger en mooier. Dachten wij dat Ayers Rock (Uluru) het hoogtepunt was…… De wekker staat op ehem….half 4!!!! We gaan voor de zonsopgang in de Olga-s, dus vroeg uit de veren. Om even voor 6 uur staan we op het uitkijkpunt. De zon kleurt de bergen van bijna zwart naar donker-en lichtbruin, vervolgens lila overgaand in zacht rood dat later fel van kleur wordt. Uluru heeft de naam, maar dit is eigenlijk spectaculairder.
Daarna rijden we snel verder voor de start van onze wandeling die ongeveer 4 uur gaat duren. Ingesmeerd, hoed op, watervoorraad op de rug en gaan. We beginnen meteen met een straffe klim die eindigt in een adembenemend uitzicht over de vallei. De wind zuigt hier tussen de bergen door (lekker fris) en we staan uit onze verschoning te waaien. We klimmen een kloofje door en komen uiteindelijk in de vallei terecht. Veel mensen lopen er niet en we doen het lekker in ons eigen tempo met veel fotomomenten, omkijkmomenten, uitzichtmomenten en niet te vergeten de wow-momenten.

(bron foto: www.jasonpigdon.com)
Het is echt een gave wandeling, waar we met volle teugen van genieten en we komen bezweet maar heel tevreden weer bij ons startpunt terug.
We gaan zwemmen in de middag en in de avond sterren kijken. Het is er pikkedonker en er zijn heel veel sterren en we kunnen zelfs de melkweg zien.

Rit van Yulara-Kings Canyon.

We hoeven niet gigantisch vroeg op, maar toch bijtijds. Er gaan weer kilometers gemaakt worden (Lijkt de Tour wel). Het is mooie rit. Het landschap is stoffiger, maar blijft groen. Leve de regen van 2 weken geleden. Tegen het eind van de middag komen we in Kings Canyon aan. Daar hebben we een Lodge. Lees: prive backpackers kamer met alleen een koelkastje, waterkoker en t.v. Hihi….en een bed natuurlijk! En toen gingen we boodschappen doen. Ahhhhh grote schrik. 2 Pizza-s, 1 brood en een pakje kaas. AUD 33,10!!!!! En het assortiment was niet om over naar huis te schrijven. In elk geval hebben we het overleefd. Aad zijn moeder zou gezegd hebben: beter duur dan niet te koop en met die gedachte hebben wij dus die 33 dollar maar op de toonbank gelegd.

Kings Canyon Rim Walk

Om half 5 staan we op, zodat we om 6 uur aan de zware wandeling kunnen beginnen. Als eerste draaien we de parkeerplaats op. En even over 6-en gaan we van start. Meteen een stevige klim ertegen aan. Bijna buiten adem staan we halverwege al uit te puffen. Maar wat een wow-moment! We gaan weer verder en komen wat vlakker te lopen. We lopen op de bergrug. Deze bergen zijn samengedrukt zand dat door regenwater in de loop der miljoenen jaren tot rots verworden zijn. Ze bestaan uit laagjes rots, die eigenlijk natuurlijke trappetjes vormen. We lopen dus gedurende onze hele wandeling trap op en af! Dat vinden de bovenbenen op den duur echt niet fijn.
Elke keer als we een bochtje maken, hebben we weer een ander uitzicht. Het is echt grandioos. Uiteindelijk dalen we af en komen we terecht bij een natuurlijk gevormd meertje.

(bron foto: www.hutchinson.com.au)
Er zitten veel vogels en het heeft een hele unieke flora. Het is echt zo gaaf. Als je hard praat echoot je stem tegen de hoge rotswanden. We gaan er op ons gemak voor zitten zodat we kunnen genieten. Inmiddels stromen de busladingen mensen toe. Maar dat mag de pret niet drukken. We wandelen door en moeten nog over bruggetjes heen die kloven met elkaar verbinden. Na 4 uur zijn we weer terug op de parkeerplaats. Deze wandeling staat op 1! Wat hebben we genoten, ondanks dat het uiteindelijk de drukst belopen wandeling was die we hebben gedaan. Hierna verdienen we een middag zwembad en in de avond gaan we lekker uit eten. Aad eet kangaroe en ik barramundi. En die kangaroe smaakt heerlijk!