H A R D L O O P L O G B O EK

Hop-on, hop-off

Hoort bij: vakantie — admin @ 15:47

australia_header
Om even voor tienen worden we, in een tropische regenbui, door Les afgezet bij het Suncorp Stadium. (hihi…..klinkt als) Gelukkig staat er een abri waar we droog kunnen wachten, terwijl het water de riolen ingutst. Het kaartje dat je op deze hop-on hop-off bus koopt, geeft recht op uitstappen zo vaak en waar je wilt. Bovendien mag je er gratis mee op de City Cat. (de waterbus) We gaan als eerste naar de botanische tuinen. Deze zijn veel groter dan de stads botanische tuinen. Er is dan ook veel te zien: varentuin, cactustuin, mini-tropisch regenwoud, trouwvelden, rosarium, bougainvilla tuinen, fruittuinen, bunya bos. (Bunya”””’’s zijn naaldbomen die hele kale takken hebben en alleen aan het eind een klont met naalden. Ze groeien in het wild alleen in bepaald gedeelte van Australie: de Bunya mountains)
hop
We eten onze lunch in de botanische tuin en gaan vervolgens met de bus mee naar de rivier om daar met de City Cat naar de zuidkant te varen. Daar pakken we de bus weer op naar het Anzac monument te gaan. Dit herdenkt de gevallenen in de Eerste WO, die hebben gevochten bij Anzac aan de Turkse Kust. Het is een prachtig monument opgetrokken uit zandsteen. En…..er is geen letter ingekrast!!!!!!
hop2
In het bijbehorende parkje staan een paar prachtige bottle trees. Ja, inderdaad, die bomen lijken echt op flessen. Als we zijn uitgekeken, pakken we de laatste bus terug naar het stadion waar we, niet te geloven, in een enorme bui, weer uitstappen. Poncho”””’’s aan en een half uur later zijn we thuis.

Fietsen

Nadat Aad vanmorgen zijn hardloop kilometers heeft gedraaid en ik de was heb gedaan, zijn we gaan fietsen. Het doel was de QU. Oftewel de Queensland University. Hier studeren 38.000 mensen. Het is een dorp op zich. Alles is er. Het heeft zelfs een eigen postzegel en postcode. De hoofdgebouwen zijn net als het Anzac monument volledig uit zandsteen gemaakt. Het is prachtig. Alle gebouwen hebben een zuilengang, zoals je in kloosters ziet.
hop3
Er ligt een mooi park naast. Doordat het hier zomervakantie is, is het er uitgestorven en kunnen we alles rustig bekijken. Daarna fietsen we naar de stad, want (ik durf het bijna niet te zeggen) onze zonnebrandolie is bijna op. Die halen we dus net als zakdoeken voor verkouden Aad. Leve de airco! :) We drinken iets in de stad en zijn tegen 6 uur weer terug.

Nieuwjaar.

En voor iedereen vanuit een morgen lekker warm Australie (30 graden en bewolkt): een heel goed uiteinde en een goed begin van het nieuwe jaar. En vooral veel gezondheid. PROOST.

Hardlopen in Brisbane

Hoort bij: hardlopen, vakantie — admin @ 14:59

hardloopkopfoto
door Aad
Ik ben toch wel blij dat ik mijn hardloopspullen heb meegenomen.
Ondanks de warmte is het hier lekker lopen.
Loop in in Nederland langs de Lek, hier loopt men langs de Brisbane River. Er zijn hier aparte fiets en wandelpaden aangelegd, waar dan ook gretig gebruik van wordt gemaakt.
Vanmorgen ben ik rond 9 uur van start gegaan met een camelbag met water.
Via een aanlooproute door de stad kom je bij de rivier.
Het eerste gedeelte van de looproute gaat langs de noordzijde van de rivier: dit is de city met kantoren en winkelcentra.
Vervolgens passeer je de Botanic Garderns: een fraai aangelegd park aan de kop van de rivier.
lopengardeb
Om aan de overzijde van de rivier te komen ga ik over de Storey Bridge naar de zuidzijde van de rivier.
Deze brug is net als de Harbour Bridge in Sydney te beklimmen.
lopenbrug
Aan de zuidzijde van de rivier is een groot recreatiepark aangelegd met o.a. een groot zwembad met strand: de Street Beach en een reuzenrad.
Dit park is aangelegd nadat het jaren heeft braak gelegen na de Wereldtentoonstelling van 1988.
Via een voetgangers en fietsbrug steek ik de rivier weer over naar de noordzijde van de rivier.
Langs het Suncorp Stadium, waar vooral rugby en voetbal wordt gespeeld loop ik het laatste gedeelte weer door de drukke straat richting de wijk Paddington waar tijdelijk verblijven.
lopenstadium
Lopen in Brisbane is leuk: lopen in een vreemde omgeving is eigenlijk altijd wel leuk en zeker als de omgeving een mooi uitzicht geeft.
Wel is het er uiteraard warm, ook al ga je vroeg de deur uit en verder zijn er nogal wat heuvels in deze omgeving.
En ik heb ontdekt hoe ik zoveel mogelijk stoplichten kan ontwijken: wachten op groen licht kan soms lang duren.
De afstand die ik trouwens gelopen heb is ongeveer en daar is 1 uur en 3 kwartier over gedaan. Zie hier de route

28/12/2009

Tweede kerstdag

Hoort bij: vakantie — admin @ 10:22

australia_header
Na een eerste kerstdag volgt een tweede kerstdag. Deze dag konden we uitslapen.
Eigenlijk hebben we deze dag niet zoveel gedaan.
Het enige wat we gedaan hebben eigenlijk: een kerstbezoek bij vrienden van Les en Nynke.
We werden allerhartelijkst ontvangen en eigenlijk voelden we ons al meteen thuis.
Het leuke van zoiets: iedereen neemt iets mee. De een neemt chips mee, de ander komt met een fles wijn. Zo stond er ook verschillende taarten en cakes op tafel. Op een gegeven moment stond de tafel vol met lekkere dingen.
Gelukkig stond wel de televisie aan zodat we niets hoefden te missen van de cricketwedstrijd tussen Australië en Pakistan (of was het nu West Indië.
Op het avondmenu stonden de left-overs van de vorige avond. Of zoals we in Nederland zeggen: kliekjesdag. Maar met een verse salade ging de kalkoen en ham er nog prima in.
Zondag na de kerst: weer vroeg uit de veren voor een lange rit naar National Park Bunya Mountains. Je moet er wat voor over hebben (bijna 3 uur rijden), maar dan heb je ook wat.
De lokale buienrader had ons al gewaarschuwd: en ja hoor. Tijdens de hele autorit was het redelijk weer, maar uitgerekend op het moment dat we wilden beginnen aan onze rondwandeling brak er een bui los. Wij laten ons niet gek maken, na het eten van een boterham de poncho aan, paraplu mee en gaan voor een wandeling van circa 16 kilometer. De buien zijn hier trouwens meestal kort maar hevig: kort na de start werd het gelukkig weer droog.
Op deze dag zijn de meeste foto,s tot nu toe gemaakt: hier een kleine impressie.

Na afloop van de wandeling begon het weer te regenen en het hield niet op totdat we in Brisbane waar we nog even langs een hamburgertent gingen om een maaltijd te scoren.
Het was weer een lange dag maar we hebben er weer van genoten.
Morgen een rustdag, daarover later meer…

Eerste kerstdag

Hoort bij: vakantie — admin @ 09:09

australia_header
Allereerst bedankt voor alle leuke reacties en emails vanuit Nederland: dit vinden we erg leuk.
Kerst aan de andere kant van de wereld: terwijl in Nederland de ene weerswaarschuwing naar de andere weerswaarschuwing gegeven wordt, zitten wij hier warm, maar niet helemaal droog bij.
Of het aan ons ligt, maar hier heeft het er sinds wij er zijn, in maanden niet zoveel geregend.
Niet dat jullie medelijden hoeven te hebben: regen start meestal laat in de avond tot in de ochtend, overdrag is het overwegend droog.
Terug naar Eerste Kerstdag: hier staat men vroeg op, dus vroeg in de ochtend zaten we al aan het champagne-ontbijt. Heerlijk compleet ontbijt met van alles erop en eraan.
kerst-001

Na het ontbijt was het tijd voor de cadeautjes: onder de kerstboom lagen talloze pakjes voor iedereen: zelfs de hond is niet vergeten. Sterker nog, volgens mij heeft hij de meeste pakjes uitgepakt. Jazeker, uitpakken doet de hond zelf: een leuk gezicht.
kerst-002

Ook wij zijn voorzien van de nodige verrassingen: zie maar hieronder.
kerst-003
Tegen het eind van de middag zijn we nog even de benen gaan strekken: een rondje van ongeveer 5 kilometer langs de rivier, over de oude Story Bridge.
En dat de kerstmaaltijd: normaal gesproken doen Les en Nynke volgens hun zeggen er niet veel aan, maar ze hebben zeker een paar uur samen in de keuken gestaan om een heerlijk kerstdiner voor te schoten: kalkoen met een heerlijke salade gevolgd door het dessert: kerstentaart met slagroom, kofie en een heerlijke likeur om het diner mee af te sluiten.
Wij hebben in ieder geval genoten van een heerlijke kerst in Australië.

26/12/2009

Sydney

Hoort bij: vakantie — admin @ 04:03

Ons verblijf in Sydney: Harbour Bridge-Operahouse-Uitzicht Sydney Tower-Featherdale Park-Three Sisters-Regenwoud-Blue Mountains-Steepest railway-Olympisch terrein

Samenvatting

Hoort bij: vakantie — admin @ 03:28

australia_header
Een samenvatting van onze eerste week in Australië in een korte dia-presentatie.

Street Beach Brisbane-Oesters als lunch-Big Wheel in Brisbane-Boottocht over Brisbane River-Lone Pine Koala Park-Kangaroe voeren-Koala

24/12/2009

Streets Beach

Hoort bij: vakantie — admin @ 12:01

australia_header
Vanochtend doen we niet veel. Beetje luieren, kletsen en met de hond spelen. In het begin van de middag pakken we de bus naar het centrum. We lopen de brug over want we zijn net te laat voor de City Cat.
car
Dat is de waterbus naar de andere kant van de rivier. We gaan lekker aan het strandje op de South Bank liggen. Als de lucht betrekt douchen we ons in de openbare douches en gaan met iets lekkers op een terrasje zitten. Aan het eind van de middag hebben we mazzel, omdat de City Cat er net aankomt. Eenmaal op het bus station pakken we de bus. Deze verkoopt geen kaartjes, is een prepaid. We gaan eruit, maar even later wenkt de chauffeur ons. Met het zinnetje: then you guys also have a good Christmas, rijden we gratis mee naar huis.

Donderdag 24 december: Fietsdag

Jaja…..vandaag gaan we fietsen. De buren hebben hun mountainbikes ter beschikking gesteld, dus we gaan ervoor. Helm is verplicht hier, dus die hebben we ook. We pompen banden op, stellen zadels af en vetten kettingen in voor we gaan. Eerste rit, dus niet ver, want we moeten aan alles wennen. Voor we gaan oefenen we eerst in de straat, want al die versnellingen…….haha voordat ik hem in de lage heb om de berg op te gaan, val ik al om.
Met drinken en brood en heeel veeel zonnebrandolie op, vertrekken we naar de botanische tuin. Het is er werkelijk schitterend. In de schaduw van een grote boom lunchen we, omgeven door de ibissen, kleine kraaitjes en duiven. We maken een wandeling over de mangroven en rijden uiteindelijk via de andere kant van de rivier naar huis. Niet veel kilometers, maar waarom zijn die zadels van die mountainbikes toch altijd zo hard. Ik heb een hele zere gat…….
In de laatste scherpe, stijle bocht gaat Aad van zijn fiets. Klap…..en daar ligt ie. Gelukkig geen ernstige schade en we hadden een leuke middag.

Maandag:rustdag

Hoort bij: vakantie — admin @ 11:18

australia_header
Aad staat vroeg op want hij wil een stukje rennen. Eerst richting rivier, langs de noordoever via de voetgangersbrug naar de zuidkant en weer terug. Toch een rondje van 80 minuten.
We zijn even naar het winkelcentrum in de buurt geweest. Het is voor de plaatselijke bewoners slechts een klein winkelcentrum, maar wij vonden het toch aardig groot.
Op het eind van de dag reden we nog even naar Mount Koot-tha, hier niet ver vandaan. Vanaf deze berg heb je een fantastisch uitzicht over de stad Brisbane en verre omgeving. Het was heel helder weer, dus konden we ver kijken.
brisbaine
Voor we op huis aan gingen maakten we nog een tussenstop bij het hondenuitlaatveld om de hond zich te laten uitleven met zijn vriendjes.

Dinsdag: Kerstlunch

Vandaag lieten we ons eerst richting kust rijden: Surfers Paradise. Voor we gingen zwemmen even tijd voor de tussenlunch.
Hoe we het voor elkaar kregen: weer ging het regenen. We gingen dus maar door naar onze lunchafspraak in Burleigh, een plaatsje buiten Surfers Paradise.
Ineens werd het droog en kwam de zon weer vrolijk te voorschijn. Als een gek onze zwemspullen aantrekken om toch even te zwemmen. Het water was hier trouwens een stuk warmer dan in Bondi Beach. We zitten dan ook een stuk noordelijker. Hier hebben we onze Kerstkaart gemaakt.
Nu dus door naar onze Kerstlunch. Deze gebruikten we met twee vrienden van Nynke en Les in een surfclub aan het strand. We hebben genoten van ons visgerecht: Barramundi. Na de koffie in het appartement van de vrienden van Les en Nynke zijn we nog een wandeling gaan maken. Paraplu en poncho mee, want het zag er weer dreigend uit. Deze wandeling voerde ons door een Nationaal Park langs de kust met fraaie vergezichten.
bridge-001
Na ongeveer 1,5 uur waren we weer terug bij de auto, zonder dat we de regenmaterialen nodig hadden gehad. Onderweg even een lekkere pie gehaald voor bij de koffie en weer veilig terug in Brisbane.

Was-en Shopping dag

Hoort bij: vakantie — admin @ 10:41

australia_header
Vandaag is het de 19e. We raken de tel kwijt. Dat is dus het ultieme Zwitserleven gevoel!!!
Eerst wordt er gewassen en daana worden we door Nynke in de stad afgezet. De timetables voor de bus uitgeprint zodat we zelf kunnen terug komen. Het is echt gezellig in de stad. Bandjes spelen Kerstliedjes en er wordt volop gezongen. We doen onze Kerst inkopen. Tegen het eind van de middag begint het te onweren. Door de tropische regenbui hollen we naar de bus. Gelukkig kunnen we overdekt wachten, want natuurlijk hebben we geen jas bij ons. ”””””””””””””””’’s Avonds eten we een heerlijke salade en vlees van de barbie (=bbq)

Springbrook.

We staan vroeg op en om kwart voor 7 vertrekken we richting Springbrook. Het is ongeveer 1,5 uur rijden vanaf Brisbane. De bedoeling is om een paar korte wandelingen te doen. Er is een groot Nationaal Park met diverse uitzichtpunten, van waar ook die wandelingen starten. We wandelen naar Natural Bridge.
bridge
Het is er geweldig mooi. Een grote door het water uitgesleten rots die nu dus, je raadt het al, een natuurlijke brug lijkt. Er zijn daar vuurvliegjes, die we niet zien, want we zijn onze zaklamp vergeten. Slim! Wel zien we de piepkleine vleermuisjes die ook daar wonen in het rond vliegen.
Ons 2e mini-ontbijt gebruiken we in heel leuke gelegenheid vlak bij een uitzichtpunt. We maken ons op voor een wat langere wandeling als het weer besluit om roet in het eten te gooien. We pakken het volgende uitzichtpunt waar toch nog wel iets van de omgeving kunnen zien. Een verder zit alles potdicht. Het wordt kouder en we gaan terug naar huis. Eenmaal in de auto horen we dat het noodweer is in Brisbane. Hagel, regen en zwaar onweer. Iedereen is blij met de regen, want het heeft hier in geen maanden geregend.

Kerstgroeten uit Australië

Hoort bij: vakantie — admin @ 10:06

kerstVanuit een zonnig Australië: fijne Kerstdagen en goed begin van 2010.